Dziś mamy 2 grudnia 2023, sobota, imieniny obchodzą:

01 października 2023

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Stan realizacji w regionie

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

33 zadania poprawiające bezpieczeństwo #na przejściach dla pieszych oraz mające na celu budowę nowych ciągów dla pieszych i rowerzystów w regionie. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjęty do realizacji na lata 2021-2024 (PBID) koncentruje się na najmniej chronionych uczestnikach ruchu. Na wielu przejściach jest już bezpieczniej.

Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej zaplanowanego do realizacji w latach 2021-2024. Sprawdzamy stan realizacji zadań objętych PBID w naszym regionie na sieci dróg krajowych.

Doświetlenia przejść dla pieszych

W ramach rządowego Programu PBID w całym regionie planujemy doświetlić łącznie 620 przejść dla pieszych na drogach krajowych w woj. kujawsko-pomorskim. Są one podzielone na 26 zadań. Dotychczas roboty zostały zakończone na 68 przejściach. Pierwsze w ukończone doświetlenia zostały oddane w maju br. Wszystkie doświetlenia planujemy wykonać do końca 2024 roku.

Efekty tych działań są już widoczne m.in.: na rondzie w Lipnicy, w Brodnicy, Grębocinie, Frydrychowie, Pluskowęsach (DK15), Lubiczu Górnym, Lubiczu Dolnym, Wólce (DK10), Kamieniu Krajeńskim (DK25) a także w Nowem, Przechowie, Górnej Grupie (DK91) oraz w Górsku (DK80). W najbliższym czasie także w Łasinie (DK16), Otłoczynie, Lubieniu Kujawskim, Lubaniu (DK91).

Nowe ciągi pieszo-rowerowe

W ubiegłym roku oddaliśmy łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych. W ramach PBID powstaną nowe jak choćby na DK67 Szpetal Górny - Włocławek o długości ponad 5 km. W sprawie tego zadania trwają procedury przetargowe na obejmujące projekt i realizację. W tym roku podpisaliśmy też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów na: DK15 Elzanowo - Szychowo (1,9 km); DK10 Zielonczyn - Kruszyn (2,6 km); DK10 Zawały (1,6 km); DK10 Lipno (0,5 km) - wraz z doświetleniem 5 przejść. Wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem.

Natomiast w realizacji znajduje się ciąg pieszo-rowerowy na drodze krajowej nr 25 z Brzozy do Nowej Wsi Wielkiej o długości 6 km. Koszt zadania to ponad 12 mln zł a długość ciągu wynosi 6 km. Aktualne zaawansowanie robót wynosi 30 proc., a finał prac nastąpi pod koniec br.

W sumie w ramach PBID powstanie niemal 18 km nowych ciągów pieszo-rowerowych w regionie.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Rządowy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.

To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 r. przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. W związku z czym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na znaczącej liczbie przejść dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli.

Źródło: GDDKiA

Oceń artykuł: 10 9

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (8) Zgłoś naruszenie zasad

    • 1 (7)

    Opel Corsa , w dniu 01-10-2023 09:34:52 napisał:

    Brakuje progów spowalniających na Kilińskiego i Sądowej

    odpowiedz

    • -1 (5)

    Nakielanka , w dniu 01-10-2023 10:03:50 napisał:

    Na Mroteckej też by się przydały lub ograniczenie prędkości do 40

    odpowiedz

    • -2 (4)

    Kwaśniewska , w dniu 01-10-2023 10:04:27 napisał:

    Progi na Kilińskiego ,to chory pomysł .

    odpowiedz

    • 1 (7)

    r-ek, w dniu 01-10-2023 11:31:56 napisał:

    Pseudo kolarze. Jest scieżka rowerowa a oni zawodowcy drogą i spowalniają ruch samochodowy

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Sasiadeczka, w dniu 01-10-2023 17:29:48 napisał:

    Sygnalizacja świetlna w ślesinie! Pani radna z ślesina tego nie widzi?

    odpowiedz

    • 3 (5)

    Rys, w dniu 01-10-2023 21:42:11 napisał:

    A w Nakle wieczorem ciemne ulice bo Burmistrz chyba oszczedza

    odpowiedz

    • 2 (2)

    TK, w dniu 02-10-2023 07:33:48 napisał:

    W Szubinie na rondzie Dypczyńskiego ustawiono bilbordy wyborcze skutecznie ograniczające widoczność idących dzieci do szkoły podstawowej .T

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Kierująca, w dniu 04-10-2023 11:15:56 napisał:

    Zróbcie coś ze skrzyżowaniem Mroteckiej i DK10. Ja już się boję tam jeździć po tym, jak już kilkukrotnie musiałam uciekać przed czołowym zderzeniem z delikwentami skręcającymi w lewo na światłach kolizyjnych. Jadą na siłę, nie patrzą na jadących prosto.

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Sporządzanie listy płac
od 50PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności zawieszenia
Zezwolenie na transport odpadów
od 2000PLN
Analiza stanu bhp w firmie
od 50PLN
Budowa hal
Opracowujemy Instrukcje bhp
od 50PLN
Balustrady Bramy Ogrodzenia
Prowadzenie kadr i płac dla firm
od 50PLN
0

"Aktywny Dzisiaj dla Zdrowia w Przyszłości". Nowa edycja programu

W 2024 roku ruszy kolejna edycja programu WF z AWF#. Inicjatywa jest realizowana we współpracy Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Na realizację zadania przeznaczymy blisko 30 mln zł. Projekt jest poświęcony szeroko rozumianej profilaktyce prozdrowotnej.

(czytaj więcej)
0

Znaczny wzrost liczby studentów z Ukrainy. Najnowszy raport OPI

Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI) opublikował #na portalu RAD-on najnowszy raport „Cudzoziemcy na uczelniach w Polsce”. Publikacja ta zawiera dane za rok akademicki 2022/2023. Tym razem najnowszą edycję raportu ekspertki i eksperci z Laboratorium Baz Danych i Systemów Analityki Biznesowej w OPI uzupełnili o dodatkowy rozdział dotyczący studentów z Ukrainy. Agresja Rosji na naszego sąsiada spowodowała wzrost liczby ludności pochodzenia ukraińskiego w Polsce, co wpłynęło także na zainteresowanie cudzoziemców ofertą edukacyjną polskich uczelni. W roku akademickim 2022/2023 liczba studentów z Ukrainy wzrosła aż o ponad 12 119 osób. Jest ich już obecnie 48 150 osób.

(czytaj więcej)
0

Nowe paliwo na stacjach benzynowych. Zmiany od 1 stycznia

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo# - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.

(czytaj więcej)
0

Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa. Podsumowanie wsparcia

Program Operacyjny #Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (Fund for European Aid to the Most Deprived – FEAD) to łącznie 9 Podprogramów realizowanych w latach 2014-2023.

(czytaj więcej)