Dziś mamy 19 maja 2022, czwartek, imieniny obchodzą:

07 stycznia 2022

Niedobór witamin w zimę. Wzmocnij swój organizm i nie daj się chorobie!

fot. pow.

fot. pow.

Wielu z nas kojarzy okres zimowy z przeziębieniem. Chociaż pogoda nie jest za# to bezpośrednio odpowiedzialna, wirusy wywołujące przeziębienie mogą łatwiej rozprzestrzeniać się w niższych temperaturach. Narażenie na zimne i suche powietrze może niekorzystnie wpływać na układ odpornościowy naszego organizmu. Czy to oznacza, że nie możemy się bronić? Nic podobnego. Sprawdź, co możesz zrobić, aby wzmocnić swój układ odpornościowy, by nie dać się chorobie!

Wielu badaczy uważa, że okres zimowy może niekorzystnie wpływać na odpowiedź immunologiczną człowieka, utrudniając organizmowi zwalczanie infekcji. Powodów jest wiele. Jednym z nich jest zmniejszony w okresie jesienno-zimowym poziom witaminy D, z uwagi na brak ekspozycji na słońce. Po drugie spędzamy więcej czasu w pomieszczeniach, a wirusy rozprzestrzeniają się dużo łatwiej, gdy ludzie przebywają blisko siebie. Z kolei wdychanie zimnego i suchego powietrza, gdy jesteśmy na zewnątrz, powoduje zwężenie naczyń krwionośnych w górnych drogach oddechowych w celu zachowania ciepła. Może to uniemożliwić dotarcie białych krwinek do błony śluzowej, co utrudni organizmowi zwalczanie zarazków. Wiedząc już, co nas osłabia, czas sprawdzić, co nas wzmocni.

Zadbaj o właściwy poziom witaminy D

Jeśli w okresie jesienno-zimowym często chorujemy, czujemy się zmęczeni lub mamy inne dokuczliwe objawy, może to oznaczać, że nasz układ odpornościowy jest osłabiony. Niestety opcja przeczekania zimy pod kocem, z filiżanką ciepłej herbaty, nie jest realistycznym podejściem do zapobiegania chorobom. Jedną z witamin, która odgrywa kluczową rolę w budowaniu odporności - co potwierdzono licznymi badaniami - jest witamina D. Jak wspomniano wcześniej, nasz organizm wytwarza ją dzięki ekspozycji na światło słoneczne. Zimą musimy pomyśleć o innym sposobie dostarczania tej drogocennej substancji, gdyż jej niedobór może prowadzić do zwiększonej podatności na infekcje. Jedną z możliwości jest zwiększenie spożycia witaminy D w diecie. To proste, a do tego smaczne rozwiązanie. – Ser żółty jest naturalnym źródłem witaminy D. W 100 g zawiera jej między 7,6–28 j.m., w zależności od gatunku. – podpowiada Ewa Polińska z MSM Mońki. Mimo, że dieta - pokrywając około 10-20% zapotrzebowania - jest drugim naturalnym źródłem witaminy D, spożywanie samego sera żółtego nie wystarczy, by dostarczyć organizmowi zalecanej dawki dziennej (średnio 2000 IU w przypadku osoby dorosłej). Kluczem do zwiększenia jej poziomuw okresie zimowym, jest połączenie nawyków zdrowego stylu życia - czyli odpowiedniej diety i dodatkowej suplementacji.

Kompleksowe wsparcie

Oprócz witaminy D, w okresie zimowym warto także zadbać o odpowiedni poziom witamin z grupy B, które wspierają nasz układ odpornościowy - wpływają bowiem na prawidłowe działanie układu nerwowego, pobudzają odnowę komórkową, ale także poprawiają przemianę materii i przyczyniają się do poprawy samopoczucia. Witaminy z tej grupy znajdziemy m.in. w orzechach, fasoli, jajkach czy nabiale. Zawsze też możemy się wspomóc odpowiednimi suplementami.

Przeciwutleniaczem, który pomaga chronić organizm przed wolnymi rodnikami, jest witamina C, znana również jako kwas askorbinowy. Chociaż wyniki badań odnośnie jej skuteczności są różne, ta witamina cieszy się od lat reputacją sojusznika układu odpornościowego. Ponieważ organizm nie wytwarza witaminy C, konieczne jest dostarczanie jej poprzez dietę - taką jak brokuły, owoce cytrusowe czy słodkie ziemniaki – i/lub suplementy.

Nasz układ odpornościowy poradzi sobie lepiej w walce z wirusami i bakteriami w okresie zimowy, jeśli wspomożemy go, dostarczając odpowiedniej ilości cynku. W badaniach wykazano, że ten mikroelement skutecznie zapobiega i zmniejsza objawy przeziębienia. Najlepszym źródłem cynku w pożywieniu są produkty pochodzenia zwierzęcego.

Nie bez powodu mówi się, że odporność pochodzi z jelit. Według szacunków, w błonie śluzowej jelita znajduje się aż 70-80% wszystkich komórek immunokompetentnych, stojących na straży odporności. Ponieważ zima to sezon przeziębień i grypy, nie ma lepszego czasu, aby skupić się na wzmocnieniu układu odpornościowego za pomocą przyjaznych bakterii zawartych w pożywieniu. Niestety część z nich ulega zniszczeniu w żołądku, przez co nie ma szans dotrzeć do jelit. Tutaj z odsieczą przychodzą sery. – Sery zawierają w sobie duże ilości bakterii ze szczepu lactobacillus, które są swobodnie uwalniane dopiero w jelitach. – tłumaczy Ewa Polińska z MSM Mońki. – Spożycie serów, będących nośnikiem dla prebiotyków, ale także źródłem witamin, pomoże nam wzmocnić układ odpornościowy organizmu. – dodaje ekspert branży nabiałowej.

Sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Podsumowując, kilka zmian w stylu życia i nowe nawyki mogą nam pomóc przetrwać zimę w dobrym zdrowiu. Na co postawić? Przede wszystkim stosujmy zbilansowaną dietę i zadbajmy o właściwą ilość snu. Kolejna rzecz to regularne ćwiczenia fizyczne. Być może aura nie zachęca do aktywności na zewnątrz, niemniej nawet w domu możemy zadbać o swoją kondycję, w myśl zasady „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. To, co wszystkim się przyda i z pewnością wyjdzie na zdrowie, to zminimalizowanie stresu, który jest przyczyną wielu chorób. Wykorzystajmy długie, zimowe wieczory na relaks. Pozwólmy sobie trochę się porozpieszczać. Nasz układ odpornościowy jest kluczem do dobrego zdrowia, więc im więcej możemy zrobić, aby go chronić, tym lepiej.

Materiał: Karolina Cempel - Zespół Prasowy Commplace

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (2) Zgłoś naruszenie zasad

    • 5 (5)

    Tadzik, w dniu 07-01-2022 22:19:41 napisał:

    Te wartości IU, są śmiesznie niskie... Autor(-ko)(-ze) tekstu, proszę przeszukać i podać rzetelne informacje!

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Szkolenia bhp wstępne
od 30PLN
Przeglądy gaśnic
od 50PLN
Album na zdjęcia 10x15
17,90PLN
Ryzyko zawodowe
od 100PLN
Budowa hal
Ramka na 3 zdjęcia (1015)
39,90PLN 29,90PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności zawieszenia
Zezwolenie na zbieranie odpadów
od 2000PLN
0

Więcej Polaków chce oszczędzać. Nie wszystkich na to stać

Rosnąca inflacja oraz wojna bardziej mobilizują do# oszczędzania niż pandemia – wynika z badania „Inflacja i wojna w Ukrainie a budżety domowe Polaków”, wykonanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Polacy coraz bardziej doceniają znaczenie oszczędności. Jedna czwarta przyznaje, że aktualna sytuacja wpływa na ich stosunek do posiadania grosza na czarną godzinę. Niemal tyle samo stwierdza jednak, że nie stać ich na to, by odkładać.

(czytaj więcej)
0

Jak wykończyć mieszkanie, zanim ono finansowo wykończy Ciebie? Oto jak uniknąć ukrytych kosztó

Tylko w okresie styczeń-marzec 2022 r. deweloperzy oddali do użytku 54,7 tys. nowych mieszkań w całej Polsce#. To oznacza, że co miesiąc w naszym kraju przybywa średnio kilkanaście tysięcy szczęśliwych nabywców swojego „M”. Najpierw zakup lokum, które istnieje tylko na papierze, a potem odebranie już kluczy do własnego nowego mieszkania to dla wielu spełnienie marzeń, ale kiedy pierwsze emocje już opadną, okazuje się, że stajemy przed kolejnym, nie mniej wymagającym zadaniem: wykończeniem i aranżacją wnętrza. Budżet, który trzeba przeznaczyć na ten cel, to obok zakupu, kolejny duży koszt, tym bardziej, że ceny potrzebnych materiałów i usług rosną w astronomicznym tempie. Przykład? W marcu 2022 r. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, ceny najpopularniejszych materiałów budowlanych są wyższe średnio o 28%[2] i ciągle rosną! Sytuacji nie poprawia też rekordowa dwucyfrowa inflacja, wyższe oprocentowanie kredytów hipotecznych, rosnące ceny prądu i gazu. Rachunki za ten pierwszy są już o 24 proc. wyższe niż w 2021 r.[3] To wszystko sprawia, że kwoty, które świeżo upieczeni właściciele mieszkań zabezpieczyli na wykończenie i zagospodarowanie swoich lokali, topnieją z dnia na dzień. Jeśli nie będziemy wystarczająco ostrożni, łatwo możemy wpaść w nieplanowane długi! O tym, jak tego uniknąć w kolejnym materiale Intrum z cyklu „Ogarniam finanse”!

(czytaj więcej)
0

Złap chwilę dla siebie! Dlaczego nie warto rezygnować ze śniadania?

Wiecznie zimna kawa – brzmi znajomo? To niestety standardowe# śniadanie niejednej mamy. Najwyższy czas z tym skończyć! Tylko zdrowa i szczęśliwa mama jest w stanie zapewnić beztroskie i radosne dzieciństwo swoim pociechom. Ale zacznijmy od początku, tzn. pierwszego posiłku w ciągu dnia. Potem pójdzie już z górki.

(czytaj więcej)
0

Doręczanie listów poleconych bezpośrednio do rąk adresatów

Od 16 maja 2022 r., wychodząc# naprzeciw oczekiwaniom Klientów, Poczta Polska przywraca standardowy sposób doręczania wszystkich przesyłek listowych rejestrowanych bezpośrednio do adresata. Doręczanie zostało ograniczone podczas epidemii, kiedy przesyłki polecone niewymagające potwierdzenia odbioru były doręczane wyłącznie do skrzynek oddawczych, z uwagi na bezpieczeństwo Klientów i pracowników.

(czytaj więcej)