Dziś mamy 19 kwietnia 2024, piątek, imieniny obchodzą:

16 listopada 2017

W Dziewierzewie wciąż wrze. Cmentarz i teren spalonego kościoła na sprzedaż?

W Dziewierzewie wciąż tematem numer jeden jest sprzedaż dóbr parafialnych, z których zysk #ma zostać przeznaczony na budowę nowego domu parafialnego. Wśród 10 hektarów ziemi, kaplicy i dotychczasowej plebanii znalazł się też teren... dawnego cmentarza i spalonego kościoła.

Mieszkańcom, którzy sprzeciwiają się sprzedaży, udało się dotrzeć do księgi wieczystej działki nr 290, na której znajduje się wspomniany cmentarz wraz z grobem byłego księdza proboszcza. Jest to także miejsce, w którym kiedyś stał kościół. Przeciwnicy skontaktowali się już z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie. „Cmentarnej działce” przyjrzy się Departament Ochrony Zabytków. - To tożsamość katolicka naszej wsi, pamiątka po naszych przodkach. Nie pozwolimy na zniszczenie historii naszej miejscowości – mówią zbulwersowani parafianie.

Parafia rzymskokatolicka pod wezwaniem św. Jakuba Apostoła istniała już w latach 30. XV wieku. W źródłach pisanych poznajemy pierwszego proboszcza Dobrogosta z 1437. Kościół parafialny w stylu późnogotyckim podlegał dawnej archidiecezji gnieźnieńskiej, leżał na terenie dekanatu Łekno. Na początku XVII w., na krótko był w rękach protestantów. W uroczystość Świętej Trójcy, 18 czerwca 1905, kościół spłonął. Długoletni proboszcz, ks. Edward Szymański podjął się odbudowy świątyni. Udało się dzięki dużej ofiarności parafian. Duży wkład mieli w tym również katolicy z Kcyni organizując zbiórki na odbudowę. Poświęcenie odbudowanego kościoła miało miejsce 7 listopada 1909.

Pierwszy spis powszechny podaje, że katolicy stanowili ok. 28% ludności wsi. Odwrotne proporcje występowały przed sprzedaniem majątku pruskiej komisji osadniczej w 1890. W 1885 r. zanotowano 94% katolików w obszarze dworskim i 91% na terenie wsi. Podczas okupacji hitlerowskiej, w lipcu 1940 kościół został podpalony, a po spaleniu rozebrany. Był to już drugi pożar świątyni.

Ks. dziekan Edward Szymański, urodził się 12 lutego 1830 roku w Poznaniu. Studia teologiczne odbył w seminarium w Poznaniu i Gnieźnie. Świecenia kapłańskie otrzymał od biskupa Anzelma Brodziszwskiego. Jako wikariusz, służył w parafiach w Wągrowcu, Tursku, Kłecku i Jaktorowie, jako komendarz (administrator) służył w Chojnie. Pierwszy raz proboszczem został w parafii w Cerekwicy, a po 3 latach tam (w 1864), uzyskał nominację na probostwo w Dziewierzewie gdzie 21 września 1916 roku obchodził diamentowy jubileusz kapłaństwa (60 lat). Pełnił także funkcję dziekana w dekanacie Łekno, a w uznaniu za zasługi otrzymał tytuł radcy. Zmarł 30 września 1919 roku w wieku 89 lat. To 64 lata kapłaństwa, w tym 55 w Dziewierzewie. Jego grób znajduje się na zapomnianym już cmentarzu, który teraz przeznaczony jest na sprzedaż.

Cmentarz położony jest na terenie zabudowanym ok. 200 metrów od kościoła poewangelickiego. Jak się tam dostać? Będąc przy kościele, należy udać się na drogę prowadzącą z jednej strony na Kcynię, a z drugiej na Żarczyn. Skręcamy w stronę Żarczyna i po około 200 metrach dojeżdżamy do murów z bramą i schodami. Od północy, wschodu i zachodu graniczy z terenami gospodarstw domowych, a od południa z drogą, którą dojechaliśmy.

Nie wiadomo, kiedy usunięto nagrobki. Domyślać się można, że raczej po 1945 roku, choć jeden ze starszych mieszkańców wsi powiedział nam, że pamięta, iż nagrobki stały jeszcze 20 lat temu. Teraz został tylko jeden - należący do ks. proboszcza Edwarda Szymańskiego. Oprócz tego nad terenem góruje drewniany krzyż z krucyfiksem. Pozostały też schody prowadzące prawdopodobnie do świątyni, częściowo zachowany mur ogrodzeniowy z początku XX wieku, a także brama.

W środę 15 listopada udało się nam spotkać z proboszczem parafii w Dziewierzewie ks. Zbigniewem Plewą. Jak wyjaśnił proboszcz, działka, na której jeszcze kilkadziesiąt lat temu był cmentarz i kościół jest przedmiotem transakcji, ale nie oznacza to, że nie będzie dostępna dla wiernych. - Teren stanie się własnością prywatną, ale nadal będzie dostępny dla wszystkich. Już teraz wyciągnęliśmy 15 kamieni, stanowiących niegdyś fundamenty kościoła. Stworzymy z nich stacje drogi krzyżowej i tam będziemy ją odprawiać, jak już kiedyś miało to miejsce – wyjaśnił ks. Plewa. - Sprzedaż także tego terenu była planowana od dawna, przypadło akurat na czas mojej posługi w tej parafii, jednak to decyzja kurii, a upoważniony do udzielania wszelkich informacji jest mecenas Edmund Dobecki – dodał. Mieszkańców zastanawia m.in. to, po co budowany ma być nowy dom parafialny, skoro ten dotychczasowy jest w bardzo dobrym stanie. - Nowy dom parafialny nie ma być tylko mieszkaniem proboszcza. Ma być to miejsce integracji parafian, bo cały czas korzystamy z różnych świetlic wiejskich, ma powstać w nim salka katechetyczna, w której być może będą odbywały się lekcje religii lub spotkania przygotowawcze do sakramentów. Z nowej plebanii będzie mógł skorzystać każdy – kościelny, żeby się ogrzać, wierni, którzy zechcą skorzystać z toalety, ktokolwiek, kto będzie chciał rozmawiać. Musimy wyciąć kilka drzew, które zagrażają bezpieczeństwu kościoła i uczniów szkoły. W ich miejscu zostanie pobudowana plebania. Były też plany na odkupienie działki gminnej, aby powiększyć teren wokół domu. To się jak na razie nie udało – wyjaśnia proboszcz parafii w Dziewierzewie. Przypomnijmy, że obecna plebania jest zlokalizowana około 500 metrów od kościoła, nowa ma zostać zbudowana tuż obok świątyni.

Jak powiedział ksiądz Zbigniew Plewa, w najbliższym czasie prawdopodobnie zostanie zorganizowane spotkanie dla parafian z proboszczem i mecenasem kurii Edmundem Dobeckim. Jego termin nie jest jeszcze znany. 

Oceń artykuł: 16 7

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (126) Zgłoś naruszenie zasad

    • -21 (31)

    Matka5, w dniu 16-11-2017 08:57:39 napisał:

    Brawo Zbyszek

    odpowiedz

    • 40 (46)

    Harpia, w dniu 16-11-2017 09:55:48 napisał:

    No po prostu nie wierzę w to, co czytam... Jeśli Nabywca jest takim altruistą, że swoją własność będzie udostępniał innym, to PO CO kupuje, ja się pytam??? Jakie miejsce spotkań??? Lekcje religii odbywają się W SZKOLE!!! I - póki co - na zmiany się nie zanosi. Czy ksiądz i Kuria naprawdę myślą, że lud jest tak ciemny, że łyknie wszystkie pokrętne tłumaczenia??? Ręce opadają....

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -12 (18)

    Matka5, w dniu 16-11-2017 09:57:54 napisał:

    Biznes jest biznes Brawo oni

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 7 (15)

    Mieszkaniec, w dniu 16-11-2017 09:59:30 napisał:

    Jako osoba leżąca na tym cmentarzu, proszę o zostawienie nas w pokoju - a ten ciul co codziennie rano wierci coś w swoim dołku i przeszkadza nam - reszcie spoczywających - w nieżyciu, jeszcze się doigra!

    odpowiedz

    • -17 (19)

    Matka5, w dniu 16-11-2017 10:39:28 napisał:

    Gdzie dwóch się boję tam trzeci korzysta

    odpowiedz

    • 14 (24)

    nic mi do..., w dniu 16-11-2017 11:52:21 napisał:

    Wybrano rząd za którego ciemna armia robi co chce.Mają za nic ludzi, liczy się kasa.Ten w Toruniu to już całkiem nietykalny a wy ciemny ludu nadal mu dajecie datki.Czekajcie jak wejdą odrobki w ramach odkupienia grzechów.A co do tematu to jaka dzisiaj osoba prywatna pozwoli obcym chodzić po jej własności,ktoś się z czymś mija w tłumaczeniach

    odpowiedz

    • -8 (18)

    Matka5, w dniu 16-11-2017 12:36:29 napisał:

    A Ty byś pozwolił latać po swoim prywatnym terenie też nie bądź smieszny

    odpowiedz

    • 24 (32)

    gonia, w dniu 16-11-2017 13:12:48 napisał:

    Ludzie posprawdzajcie swoje działki, bo może tez nie są już wasze.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 12 (18)

    Zdenerwowana, w dniu 16-11-2017 16:58:00 napisał:

    Od kiedy plebania jest prywatną własnością proboszcza?

    odpowiedz

    • 15 (21)

    Zdenerwowana, w dniu 16-11-2017 17:09:29 napisał:

    Ksiądz proboszcz nie przyjmuje parafian w biurze parafialnym, ba nawet trudno go znaleźć w ciągu dnia na terenie parafii, a na nowej plebania będzie inaczej? Prędzej elity finansowe i intelektualne, a nie pospolstwo będzie miało wstęp tak jak dotychczas. Żenada

    odpowiedz

    • -7 (15)

    Matka5, w dniu 16-11-2017 18:23:54 napisał:

    Zbyszek jesteś wielki

    odpowiedz

    • 1 (7)

    xyz, w dniu 16-11-2017 19:19:06 napisał:

    Mamona górą zwykli ludzie nie mają nic do gadania .Pozwólmy sprzedać wszystko a potem niech się martwi co dalej.Ciekaw jestem gdzie będzie mieszkał po sprzedaży a może będzie wołał od parafian na czynsz za mieszkanie .

    odpowiedz

    • 10 (16)

    ppp, w dniu 16-11-2017 19:23:48 napisał:

    Po co są wypisywane takie bzdury że nowa plebania będzie służyła wszystkim przecież obecnie nam panujący "Pasterz" unika wszystkich

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 7 (9)

    MM, w dniu 16-11-2017 20:18:47 napisał:

    Zastał pole i ściernisko(A tego nie lubi ) teraz będzie SAN FRANCISCO

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -17 (29)

    aaaaa, w dniu 16-11-2017 21:19:20 napisał:

    A jak ma was barany nie unikać skoro nie potraficie się zachować nawet w kościele banda degeneratów.To co dopiero by było na plebani.Do rękoczynu by doszło.Najlepiej wy barany z pod remizy odprawiajcie mszę w kościele albo załóżcie własną sektę przecież o to wam chodzi cały czas.Brak władzy w wiosce i nad ludźmi to was najbardziej boli.Nie będę wymieniał nazwisk bo i tak wszyscy wiedzą o kogo chodzi. Do kościoła chodzicie tylko na przeszpiegi i robicie z siebie kabaret.Myślicie że tego nie widać.Ludzie na was patrzą i staliście się pośmiewiskiem tylko teraz wam głupi się wycofać bo szydera będzie jeszcze większa.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • 9 (17)

    xyz, w dniu 16-11-2017 21:33:44 napisał:

    do aaaaa capie bo tak można ciebie nazwać zachować to my potrafimy się dobrze i życzę Tobie capie żeby nigdy nie byli potrzebni chłopcy spod remizy obyś nie musiał spojrzeć Im prosto w oczy

    odpowiedz

    • -11 (17)

    aaaaa, w dniu 16-11-2017 21:43:33 napisał:

    Tak tak jasne.Tak sobie to tłumacz.Wam tylko odpowiadają komentarze które popierają waszą chorą walkę o władzę i robienie zadymy.

    odpowiedz

    • 5 (11)

    xyz, w dniu 16-11-2017 21:55:34 napisał:

    jesteś trudnym przypadkiem medycznym dyskusja z Tobą to labitynt

    odpowiedz

    • -8 (14)

    aaaaa, w dniu 16-11-2017 21:59:02 napisał:

    No tak bo nie popieram waszej obłudy dlatego jestem trudnym rozmówcą jak każdy inny który nie popiera waszej głupoty.Dobrze że rzadko tu zaglądam bo bym jeszcze zdziwaczał tak jak wy.

    odpowiedz

    • 2 (6)

    Zdenerwowana, w dniu 16-11-2017 22:18:06 napisał:

    Jedni chodzą do kościoła na przeszpiegi jak mówi,, aaaa"a co ty tam robisz skoro wychodząc z niego bluzgać na prawo i lewo. Skoro jesteś ideałem nieomylnym widać idziesz za naszym pasterze i kierujesz się ta samą zasadą. Kto nie z nami ten pustak albo typ z pod remizy. Iście wzór do nasladowania

    odpowiedz

    • 11 (13)

    Matka5, w dniu 17-11-2017 09:49:48 napisał:

    Myślę że przez pryzmat tego co dzieje się w Dziewierzewie musimy spojrzeć na cały kościół a co za tym idzie na Księży bo to oni go kreują i to oni sprawiają że albo do tego kościoła chodzimy albo po prostu od niego odchodzimy ,kościół to firma a Księża to biznesmeni którzy ją prowadzą jak każda działalność musi przynosić zyski bo nad Książki stoją ich zwierzchnicy którzy oczekują od swoich podwładnych dużych profitów ,przeanalizujmy ,szczebel po szczeblu wszyscy muszą z nich żyć i to na wysokim poziomie ,dobre auta piękne domy wycieczki , minęły czasy ubogiego kościoła dzisiaj już nikt w tej korporacji nie kryje się z przepychem ,dlatego nie poważają Franciszka bo psuje im szyku mówiąc o skromności i oddaniu drugiemu człowiekowi to nie ich bajka ,mam propozycję znieść celibat niech legalnie z pensji utrzymują swoje Kobiety i Dzieci , i nikt nie będzie rozżalony bo Lud do tego przywyknie bo takiej obłudy i zakłamania jak w Kościele nie ma nigdzie ,i każdy z Was kto czyta ten tekst wideo czym pisze Pozdrawiam i żyje nadzieja że kościół przetrwa ale z biegiem czasu już w innej firmie wystarczy że Księża poznają 10 przykazań i będzie dobrze

    odpowiedz

    • -7 (13)

    katolik, w dniu 17-11-2017 10:26:40 napisał:

    co niektorzy w dziewierzewie zachowują sie tragicznie przecierz to własnośc kościoła wierze że nikt zabytką nic nie zrobi a najwięcej gderają ci co nic nie dokladają teraz społecznośc dziewierzewa daje swiadectwo swojej wiary tylko się za was modlić

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 10 (20)

    zdegustowana, w dniu 17-11-2017 11:03:34 napisał:

    Zasięgnęłam informacji na temat księdza Zbyszka u jego "kolegów po fachu", a znam kilku - porządnych ludzi i kapłanów. Z ich wypowiedzi wynika jasno, ze w środowisku nie cieszy się on dobra opinią, po prostu nie jest lubiany i wszyscy postrzegają go jako lawiranta i krętacza. Zresztą fakt pojawienia się naszej parafii też jest dość niejasny. Zahacza on o dziwne znajomości i koneksje. Jestem głęboko przekonana, że Nowi Właściciele Ziemscy czekali na Swojego Kapłana z otwartymi rękami. I że jest to ukartowane. Teraz cała trójca podśmiewa się z ludzi, którzy nie godzą się na roztrwonienie społecznego dziedzictwa. Żądza pieniądza i władzy zaślepiła ich bez reszty. Zresztą to nie pierwszy raz kiedy dopuszczają się karygodnych posunięć. Pokrętne tłumaczenia proboszcza, a z ich strony unikanie ludzi. Cała trójka wie, że przegięła. Księdza stad zabiorą, a reszta tego układu pozostanie, bo przecież nie po to postawili dom i nakupowali ziemi, aby teraz się wyprowadzać.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -2 (14)

    obserwator, w dniu 17-11-2017 11:08:38 napisał:

    A jak inaczej można nazwać ludzi którzy idą do koscioła i wydzierają się na całe gardło???Tylko pustakami.Za grosz taktu i wychowania.Inni nie muszą tego słuchać.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 3 (17)

    zzz, w dniu 17-11-2017 11:11:53 napisał:

    Tylko ciemnota wierzy w to, że po sprzedaniu terenu starego kościoła, Nowi Właściciele udostępnią go wszystkim mieszkańcom. Ksiądz mówi, że będzie tam budował Drogę Krzyżową. Bzdura. Skoro nie zrobił tego na ziemi należącej do parafii, to z pewnością miłosierni i wielkoduszni Nowi Właściciele na to pozwolą. Chyba, ze zamiast co niektórych postaci występować tam będą osoby Tych Państwa. Może sobie własny kościół postawią? Będziemy mieli nowych świętych :) Ciekawe ile będzie wynosił czynsz za wynajem domu, skoro plebania została sprzedana zanim powstała nowa? I z czego proboszcz będzie za to płacił? Z tacy? A jak będzie zalegał to go Właściciele eksmitują ?

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -13 (23)

    parafianka., w dniu 17-11-2017 20:23:17 napisał:

    Ja osobiście jestem oburzona ludzi którzy swoją osobe pokazali wydzierając sie w kościele szydera idziesz na msze a słuchasz ludzi którzy za grosz wstydu nie maja a uwazają sie za ideałów dziewierzewa tragedia co z tymi ludzi sie robi Swiat sie wysmiewa z was!

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (4)
    • 21 (25)

    Prawda , w dniu 17-11-2017 20:37:13 napisał:

    W tym miejscu powstanie Licheń -2. I takie są zamierzenia, będzie Golgota, będzie przeniesiony Cudowny Obraz. Pielgrzymki będą przyjeżdżały jak do Częstochowy,nawet z Brazylii . A Wy drodzy Mieszkańcy przygotowujcie sobie działki na parkingi, hotele, sklepiki, jadłodajnie. To Wam nakręci koniunkturę ,. Wreszcie otwierajcie świniarnie przemysłowe , bo pielgrzymi lubią schabowe. A proboszcza to jeszcze będziecie na rękach nosić ,za dobrodziejstwo...

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 4 (4)

    Polak chrześcjanin, w dniu 18-11-2017 09:38:53 napisał:

    A może odbudować kościół spalony przez Niemców w czasie wojny. Niech się stanie to co jużdawno powinno było się stać. Niech Niemcy więcej ni podpalają nam kościołów.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -3 (13)

    .........., w dniu 18-11-2017 12:00:45 napisał:

    I wy się nazywacie chrześcijanami. Drzemie w was żądza tego że ktoś coś kupił. Ludzie!!! Ogarnijcie się w końcu a nie ksiedza błotem obrzucacie.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 9 (11)

    Patriota, w dniu 18-11-2017 13:32:27 napisał:

    28 - 27 lat temu kościoły były pełne wiernych. Co się stało, że jest jak jest ? Jaka przyczyna, że obecnie tak wyglądają Polaków rozmowy ? skupionych niegdyś wokół kościoła ? Kościoła, który był ostoją Polskości i wiary bez, którego nie przetrwali byśmy jako Placy, a Polska by nie powstała po wiekach niewoli. Źle się dzieje . Polacy, Kościele katolicki dokąd zmierzamy.

    odpowiedz

    • 0 (12)

    Ag, w dniu 18-11-2017 17:14:30 napisał:

    To o co tu chodzi ? O to kto to kupil czy co ? Nikt tego nie sprząta nie dba nie restauruje? I tak byłoby to sprzedane i tak teraz widzę czepiacie się tylko tych ludzi co to kupili i bardzo dobrze niech wezmą to , zrobią porządek, kaplice zburza, a po co to ? Czy ktoś z tego korzysta ? Takie niby dobro parafialne a kiedy i kto to remontowal zaraz zacznie się to sypac tak samo jak te mury i cała reszta

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 5 (7)

    ..............................................., w dniu 18-11-2017 21:18:16 napisał:

    Ludzie ogarnijcie się trochę nie możemy dojść do porozumienia?. Jaki przykład jest dawany tym wszystkim którzy to czytają . Może czas pomyśleć i trochę przystopować . Za dużo złych słów było chyba już wypowiedzianych . Może czas tą sprawę załatwić jak normalni ludzie a nie się kłucić

    odpowiedz

    • 0 (4)

    PiS, w dniu 20-11-2017 11:51:43 napisał:

    Wszystkiemu winni Niemcy, którzy spalili kościół katolicki. Gdyby tego nie zrobili, dziś nie byłoby problemu.

    odpowiedz

    • -15 (19)

    xxxx, w dniu 20-11-2017 21:23:23 napisał:

    Mam propozycje może ktoś wywiesi do publicznej wiadomości listę z nazwiskami które zostały zebrane???Skoro ich tyle aż było no to chyba jest czym się pochwalić..

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • 31 (35)

    ppp, w dniu 21-11-2017 10:08:02 napisał:

    Przecież nie chodzi o to, kto to kupił. Liczy się tylko fakt sprzedaży, który został zatajony przed wszystkimi. Państwo Kalka, o których mowa, postawili chęć posiadania nad ludzką uczciwość i wieloletnie znajomości. Ks. Zbigniew Plewa został przysłany przez biskupa, by transakcji dokonać, bo poprzedni proboszcz myślał jak mieszkaniec tej parafii i dobry gospodarz. Oczerniacie ludzi, którzy nie zgadzaj się na zaprzepaszczenie tożsamości Dziewierzewa. Taki Rusiec podobno wyrywny do obrony księdza, to może tam sobie plebanię wybudujcie i go sobie zabierzcie, ks. Plewa jest w Dziewierzewie zbędny. Pofatygujcie się Wy wierni parafianie do ościennych kościołów i zobaczcie ilu ludzi jeździ na msze do Żnina czy Kcyni. Nastajecie na ludzi, którzy potrafią się odezwać, nie dlatego, że są bez kultury i rozumu, tylko dlatego, że teraz, kiedy Wy, zakompleksieni ludzie z małej wsi, możecie się przykleić do sutanny i przez chwile poczuć się ważni. Jesteście mali i śmieszni.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • 0 (4)

    ........., w dniu 21-11-2017 20:45:39 napisał:

    naprawdę śmieszna sytuacja kłócić się jak psy a potem normalnie ze sobą gadać śmieszna sytuacja

    odpowiedz

    • -34 (36)

    śmiechawa.pl, w dniu 21-11-2017 22:31:01 napisał:

    Problemu by nie było jak to Czarnecki by miał kupić.Dawno by było po problemie.No ale skoro się siedzi u niego w kieszeni to przecież trzeba krzyczeć teraz bo co powie.Żałośni jesteście. Na poprzedniego księdza nic się nie powie bo też co nie którym kieszenie smarował i nigdy pieniędzy w parafi nie było.Tego nikt nie widzi i nie wspomni słowem.Dlaczego wtedy nie potrafiliście się odezwać??A teraz jak psy jeden przez drugiego żeby tylko pokazać kto ma władzę w Dziewierzewie.Sołectwo nie wyszło to trzeba w inny sposób zabłysnąć.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • -6 (12)

    .., w dniu 22-11-2017 16:14:13 napisał:

    Szkoda gadać na zachowanie ludzi robią z dziewierzewa pośmiewisko . przykro na to patrzeć

    odpowiedz

    • 1 (17)

    Wąchock, w dniu 22-11-2017 20:47:06 napisał:

    Dziewierzewo zaczyna przypominać wieś z kawałów o Wąchocku. Sprowadźcie sobie jeszcze sołtysa z Wąchocka., albo wybierzcie sobie z pośród was.

    odpowiedz

    • 20 (20)

    Ppp, w dniu 22-11-2017 22:39:35 napisał:

    Juz kilkukrotnie powtarzana byla informacja, ze nie jest istotne kto to kupil... Nie przeciewko kupujacemu wystepuja Parafianie, ale przeciwko chciwosci, obludzie i zaklamaniu. Moglby to kupic Pan X, Pan Y czy Pan Z i wzbudziloby to tyle samo kontrowersji. Skoro to cale przedsiewziecie jest takie dobre i wspaniale, to dlaczego z Rada Parafialna nie rozmawia sie o tym otwarcie? Po co to tajne spotkanie, o ktorym i tak sie dowiedzielismy? Musza jednak miec cos do ukrycia. Czy obroncy Ksiedza sa swiadomi jaka jest wartosc sprzedawanych dobr a za jaka cene zostana one zakupione? Mysle, ze dopiero to otworzy oczy... bo roznica tych wartosci spocznie w czyjejs kieszeni! Po co byl remont Plebanii za kilkadziesiat tysiesiecy? Po co ogrodzenie? Aby podwyższyc wartosc nieruchomosci? No, to czekamy za informacja za jaka kwote ma zostac to sprzedane... O tym ile powinno sie dac za Pogrzeb/Slub/Chrzest mowi sie otwarcie w tym kosciele. Skad wiec teraz taka konspiracja? Ludzie obudzcie sie. Dbajmy o nasze wspolne dobro. Kosciol bez plebanii, bez czesci gruntow bez ogrzewania, bez organow pozostanie i my z tym wszystkim a ks. Zbigniew pojdzie zaraz gdzies dalej walczyc o dobr .....- nie wiernych.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (3)
    • -9 (17)

    Matka5, w dniu 22-11-2017 23:11:44 napisał:

    A gdzie się schowały te dwie mądre katechetki takie odwazne były szybko im pokazali gdzie ich miejsce w szeregu , no tyle jest warty honor jak się ma w perspektywie stracić kasę

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (3)
    • 11 (11)

    Jan, w dniu 23-11-2017 01:38:12 napisał:

    To dziwne, ale jest pewna zależność. Zobaczcie, że osoby, które są za księdzem piszą byle jak, źle stylistycznie, zazwyczaj obrażają wszystkich, którzy się z nimi nie zgadzają. Mało tego, coraz częściej personalnie, używając nazwisk!!!!!!!!! Czy czasem, to nie ma związku z inteligencją????? Jak nie ma argumentu, to naubliżać? To jest na poziomie ludzi myślących logicznie???????????

    odpowiedz

    • 0 (6)

    Sensowna , w dniu 23-11-2017 07:17:46 napisał:

    Znana Rodzina z Dziewierzewa ,chora na władze zniszczy wszystko i wszystkich ,żeby dojść do celu , tam gdzie on tam kłótnie ,krzyk dobrze to przeanalizuj cię a zobaczycie w km tak naprawdę tkwi problem w tej wsi i kto to wszystko nakręca

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -13 (13)

    Blik, w dniu 23-11-2017 08:30:15 napisał:

    Znacie przysłowie : Najgorszy ptak ,który w swoje gniazdo sra ,pasuje do Was wszystkich jak ulał

    odpowiedz

    • -7 (7)

    Blik , w dniu 23-11-2017 08:56:46 napisał:

    A i jeszcze wspaniałe pasują do Was słowa Papieża Jana Pawła ;i proszę Was abyście nigdy nie podcinali gałęzi ,, , ,

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 10 (12)

    Ania. , w dniu 23-11-2017 10:16:37 napisał:

    Czy chodzi o rodzinę ,która co tydzień spóźnia się na niedzielna mszę ,i demonstracyjnie pcha się do pierwszych ław ?

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 20 (24)

    Ppp, w dniu 23-11-2017 10:28:40 napisał:

    Smiechawa.pl - Parafianami nazywam osoby, które dbają o gospodarność naszej Parafii, nie zas osoby, ktore z racji miejsca zamieszkania do niej należą. Prosiłabym również o odrobinę szacunku do drugiej osoby w swoich wypowiedziach. Matka 5 - poruszony został dość istotny temat... Właśnie, co z Katechetkami (kpina w określeniu "mądre" była niepotrzebna bo są to bardzo inteligentne i miłe kobiety)? Chciały wyrazić swoje zdanie, opowiedzieć się po którejś ze stron i zostało im to zabronione... Zgadzam się! Pokazali Katechetkom ich miejsce w szereg i reszte Parafian też w tym szeregu postawili! Nie widzicie tego? Jako właściciele dóbr nie mamy nic do powiedzienia, nie możemy wyrazić swojego zdania mimo, że jesteśmy liczną grupą. Czy Kościół powinien ustawiać ludzi w szereg, myślałam, że wobec Najwyższego jesteśmy wszyscy sobie równi... W naszej Parafii jest inaczej. Pieniadze, Zwierzchnicy Księdza, Pieniadze, Ksiądz, Pieniadze, Zwolennicy niegospodarności Ksiedza, Pieniadze.... dlugo, dlugo nic i Parafianie.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -12 (14)

    ......., w dniu 28-11-2017 22:07:25 napisał:

    Żal tego wszystkiego czytać

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -3 (3)

    Blik, w dniu 04-12-2017 10:35:19 napisał:

    Nudno i śmiesznie

    odpowiedz

    • -1 (1)

    Sensowna , w dniu 04-12-2017 10:59:42 napisał:

    A Zosia to kto tutaj ?

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Blik, w dniu 31-12-2017 15:55:16 napisał:

    Dosiego Roku

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Blik, w dniu 31-12-2017 15:57:50 napisał:

    Szczesliwego Nowego ROKU

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Blik, w dniu 31-12-2017 16:01:23 napisał:

    Dobrego Roku

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Dorota, w dniu 04-01-2018 09:25:12 napisał:

    haa

    odpowiedz

    • 3 (3)

    katoliczka, w dniu 29-03-2018 13:48:38 napisał:

    ..szanowna pani Doroto i księże proboszczu.,nie można się wzbogacać na prochach przodków.przecież tam pod byłym kościołem są szczątki księży ,zakonników, innych mieszkańców Dziewierzewa.Jestem córką byłego mieszkańca Dziewierzewa-nauczyciela i wiem z opowiadania co było w tym kościele i jak niemcy go wysadzili,To była tragedia dla tamtego pokolenia.Jeszcze raz powtarzam Nie można się bogacić na prochach PRZODKÓW .PAN BÓG NIE RYCHLIWY ALE SPRAWIEDLIWY.KTOŚ ZA TO GORZKO ZAPŁACI

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Zezwolenie na transport odpadów
od 2000PLN
Zaproszenia
4,00 zł PLN
Usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych
od 50PLN
Rejestracja podmiotów gospodarczych
od 50PLN
Zdjęcia do dokumentów
35,00 złPLN
Pamiątka A4
20,00 zł PLN
Ryzyko zawodowe
od 100PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności amortyzatorów
0

Podstawowe szkolenie łączników i zwiadowców. Zajęcia w Kowalewku

W ramach rocznego planu pracy zatwierdzonego przez #Komendę Jednostki w Kowalewku trwają zajęcia z zakresu budowy i obsługi motocykli typu Honda 125 SL, a także qadów Yamaha Grizzly 550.

(czytaj więcej)
0

Światowy Dzień Chorych na Hemofilię. Zaburzenia krzepnięcia krwi

Wczoraj obchodziliśmy Światowy Dzień# Chorych na Hemofilię.

(czytaj więcej)
0

Ochrona przed niechcianymi wiadomościami. Nowe zabezpieczenia

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący #usługi SMS podłączyli się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS. Dzięki czemu blokowane będą oszukańcze wiadomości SMS, które są zgodne z przygotowanymi przez CSIRT NASK wzorcami.

(czytaj więcej)
0

Wskoczył do rzeki, by ratować nastolatkę. Ryzykował własnym życiem (film)

Starszy aspirant Łukasz Grabowski z Komendy #Miejskiej Policji w Toruniu, ryzykując własne życie, uratował młodą kobietę. Nie zważając na silne prądy i niską temperaturę wody, funkcjonariusz ruszył na pomoc 16-latce, która tonęła w nurcie Wisły.

(czytaj więcej)