Dziś mamy 21 czerwca 2024, piątek, imieniny obchodzą:

22 marca 2023

Warto zadbać o odpowiednią dietę. Nie powinno zabraknąć jajek i warzyw

fot. powierzone

fot. powierzone

Z dnia na dzień robi się cieplej, a natura wraca do życia. Po zimowych miesiącach chętnie #zwiększamy aktywność na świeżym powietrzu, co stanowi często spore wyzwanie dla naszego organizmu. Aby dobrze wejść w wiosenny czas, warto zadbać o odpowiednią dietę, w której na pewno nie powinno zabraknąć warzyw i jajek.

Na przełomie zimy i wiosny wiele osób zmaga się ze skutkami przesilenia wiosennego. Nagle podnosi się temperatura, zmienia ciśnienie i wydłuża dzień, a my odczuwamy zmęczenie, osłabienie i problemy z koncentracją. Sposobem na poradzenie sobie z tymi dolegliwościami jest dobór właściwych produktów spożywczych, które trafiają na nasze talerze. Najróżniejszych diet, dostosowanych do pory roku można znaleźć bardzo dużo. Skupmy się jednak na kilku podstawowych wytycznych, którymi dobrze jest kierować się, konstruując swój wiosenny jadłospis.

Co kłaść na talerzu?

Z wiosennej diety warto wyeliminować żywność wysoko przetworzoną, a postawić na produkty zawierające pełnowartościowe białko (np. ryby), tłuszcze (np. oliwa z oliwek) i węglowodany (kasze, makarony). Niezwykle ważnym składnikiem wiosennych posiłków są też warzywa, a szczególnie nowalijki. Stanowią najlepsze źródło błonnika, witamin i mikroelementów niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Sałatę, rzodkiewkę, szczypior czy zielonego ogórka najlepiej jeść na surowo i dodawać wszędzie, gdzie to tylko możliwe.

Więcej witaminy D

Spożywane produkty powinniśmy dobierać w taki sposób, aby optymalnie uzupełniać niedobory składników po zimie. Szczególnie istotna jest witamina D wytwarzana w skórze pod wpływem słońca. Przygotowując się na bezpośrednie spotkanie z promieniami słonecznymi, należy uzupełnić niedobór tej braki.

- Dobrym źródłem witaminy D, zdrowej też dla kości i zębów, są jajka – mówi Tomasz Jokiel z Ferm Drobiu Jokiel. - Jedno duże jajo, a właściwie żółtko, zawiera 50 IU witaminy D3. Znajdują tam się również witamina A i żelazo.

Jajko na sprawny umysł

Jajka to także źródło białka o najwyższej wartości biologicznej, które jest w 100% przyswajalne przez organizm człowieka. Ale to nie wszystko! Wiosną zwykle mamy wiele nowych pomysłów, warto zatem zadbać o poprawienie wydajności umysłowej, pamięci i koncentracji. Zawarte w jajach substancje, takie jak cholina, lecytyna i witamina B12, korzystnie wpływają na kondycję mózgu. Szczególnie ten pierwszy składnik stanowi budulec neuronów i komórek glejowych w mózgu.

- Jajka w codziennym menu pozwolą długo zachować sprawny umysł – mów Tomasz Jokiel. - I generalnie są idealnym produktem w wiosennej diecie, ponieważ zawierają składniki odżywcze pomagające w pozimowym rozruchu. Spożywajmy je zatem pod różnymi postaciami łącząc z nowalijkami. To najlepszy sposób, aby nasze posiłki były urozmaicone i zdrowe.

Mniej cukru i kawy

Ograniczenie cukru w diecie jest wskazane cały rok, ale wiosna stanowi idealny moment, aby zrobić pierwszy krok. Nadmiar „słodkiego” prowadzi do nadmiernego gromadzenia się tkanki tłuszczowej, ale też pogarsza nastrój, powoduje przemęczenie i zwiększa ryzyko nowotworów oraz cukrzycy. Wprawdzie zaraz po spożyciu odczuwamy przypływ energii, ale kiedy poziom cukru spada, stajemy się ospali lub nadpobudliwi. Od czego zacząć? Powinniśmy ograniczyć słodzenie herbaty i kawy, skończyć z piciem słodzonych napojów i jedzeniem słodyczy. Należy też uważać na produkty uważane za zdrowe np. suszone owoce – są bowiem wysoko kaloryczne. Cukier można zastępować np. ksylitolem, a z czasem zaczniemy odczuwać naturalną słodycz w zjadanych produktach spożywczych.

Podobnie jak cukier, warto też ograniczyć wiosną picie kawy – kofeina może powodować zmęczenie, a czarny napój spożywany w nadmiarze wysusza i zakwasza, co odbija się m.in. na kondycji skóry i przyspiesza starzenie. Pijmy więc tylko filiżankę dziennie, do południa – najlepiej z ekspresu lub mieloną, unikajmy kawy rozpuszczalnej i w jednorazowych woreczkach 3w1.

Woda jest zdrowa

Zamiast kawy korzystnie jest pić wiosną wodę mineralizowaną niegazowaną lub przegotowaną – najlepiej ok. 2 litry dziennie. Zimą przeważnie pijemy jej dużo mniej, a tymczasem jest niezbędna przy usuwaniu z organizmu toksyn i wspomaganiu przebiegu procesów metabolicznych. Przykładowo pomaga pobudzać do działania mięśnie, a wiosną więcej się ruszamy – trenując, pracując w ogrodzie czy jeżdżąc rowerem. Mięśnie składają się z włókien, ścięgien i wody, której jest aż 70%. Dlatego ważne jest jej regularne uzupełnianie. Woda jest też niezbędna, aby utrzymać w dobrym stanie skórę, wpływa na prawidłową pracę nerek i funkcjonowanie jelit.

Materiał: Marta Mikulska

Oceń artykuł: 4 2

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Ramki ślubne
39,90 zł PLN
Konsultacja środowiskowa
200 zł / 0,5 hPLN
Budowa magazynów
Zdjęcia do dokumentów
35,00 złPLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
Korzystanie ze środowiska
500PLN
Budowa hal
Bezpłatne kontrolowanie sprawności amortyzatorów
0

Wspólne ćwiczenia przeciwkryzysowe. Współdziałanie służb

16 czerwca 2024 r. 8 Kujawsko-Pomorska Brygada# Obrony Terytorialnej szkoliła się wspólnie z Państwową i Ochotniczą Strażą Pożarną. Celem ćwiczeń w miejscowości Wielgie było zgrywanie działań służb w ramach zarządzania kryzysowego na wypadek klęski żywiołowej. W działaniach uczestniczyli przedstawiciele samorządu lokalnego razem z Wójtem Gminy.

(czytaj więcej)
0

Blisko 1000 wypadków z udziałem motocykli. "Dajcie się zauważyć"

Sprzyjająca aura sprawia, że od początku roku na drogach# jest wyraźnie więcej niechronionych uczestników ruchu drogowego, w szczególności motocyklistów. W tym czasie dochodzi, niestety, do większej liczby zdarzeń drogowych z udziałem jednośladów. Od początku roku zginęło już 102 użytkowników motocykli!

(czytaj więcej)
0

Zbliża się czas odpoczynku. Nie zapominaj o bezpieczeństwie na drogach

Już w najbliższy piątek zakończenie roku szkolnego, początek pierwszego wakacyjnego weekendu #i pierwszych wakacyjnych wyjazdów. W podróży najważniejszy jest nie tylko komfort i tempo przemieszczania się, ale przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników dróg. Przypominamy o najważniejszych zasadach i dobrych praktykach. Ponadto wskażemy, gdzie kierowcy pojadą nowymi odcinkami dróg, z których podczas zeszłorocznych wakacji nie mogli jeszcze skorzystać.

(czytaj więcej)
0

Grillowa patera, czyli obiad na grillu dla rodziny i przyjaciół. Sprawdź!

Macie zamiar zorganizować grillową ucztę? Takie #spotkania z obfitością dań i smaków są teraz bardzo popularne, zarówno w restauracjach, jak na prywat-nych imprezach. Dzielcie się jedzeniem, kosztujcie, a przed wszystkim dobrze się bawcie!

(czytaj więcej)