Dziś mamy 6 kwietnia 2020, poniedziałek, imieniny obchodzą:

22 listopada 2016
Poradnik Fizjoterapeuty – siedzący tryb życia

Nasze ciało nie lubi siedzieć. Zadbaj o zdrowy kręgosłup!

fot. Picture-Factory

fot. Picture-Factory

Nasze ciało nie jest naturalnie przystosowane do długotrwałego przyjmowania pozycji siedzącej. By zapobiec nieuniknionemu powinniśmy zadbać o siebie, o swoje miejsce pracy oraz dodać do# codziennego harmonogramu dodatkową aktywność fizyczną. Jeśli już miewasz sporadyczne lub chronicznie bóle to jako fizjoterapeuta przychodzę z pomocą.

Pozycja siedząca, wbrew pozorom niewymagająca dużego wysiłku i pozornie bezpieczna, bardzo obciąża nasz organizm, w szczególności kręgosłup i niesie ze sobą wiele zagrożeń. Robi się jeszcze niebezpieczniej, gdy pozycja siedząca jest dodatkowo nieprawidłowa, często zgarbiona albo/i skręcona. Głowa jest pochylona i wysunięta do przodu, barki wysunięte do przodu, plecy zaokrąglone, spłaszczony odcinek lędźwiowy kręgosłupa, podkurczone nogi.

Dodajmy do tego monotonność wykonywanych ruchów, brak aktywności fizycznej i mamy świetny przepis na uporczywe, przewlekłe bóle głowy, karku, pleców i kończyn, a na tym się nie kończy. Z czasem powstają zwyrodnienia stawów, skrzywienia boczne kręgosłupa (skoliozy), nadmierne napięcia mięśniowe, osłabienie mięśni posturalnych, osłabienie więzadeł i ścięgien, niedokrwienne bóle głowy i kończyn, zespół cieśni nadgarstka, nadwaga, nadciśnienie tętnicze oraz wiele innych.

Co może fizjoterapeuta?

Masaż jest świetnym zabiegiem, który zredukuje napięcia mięśniowe i naczyniowe, poprawi krążenie krwi, odżywi tkanki, poprawi ukrwienie i dotlenienie, wyreguluje ciśnienie. Stymulacja zakończeń nerwowych złagodzi stany stresowe, nerwicowe i migrenowe.

  • Wybór oraz instruktaż odpowiednich ćwiczeń to bardzo ważne i skuteczne narzędzie w walce z bólem.
  • Dobranie odpowiednich zabiegów fizykoterapeutycznych, takich jak elektrostymulacja, laseroterapia czy jonoforeza również wpłynie na polepszenie stanu zdrowia.

Jak możemy sobie sami pomóc?

Wizyta w gabinecie fizjoterapeutycznym to jedno ale kolejną, bardzo ważną sprawą jest własna, systematyczna praca nad polepszeniem stanu zdrowia. Oto, co możesz zrobić w domu i swoim miejscu pracy.

  • Siedząc, często zmieniaj pozycję. Wstań i pospaceruj, poprzeciągaj się przynajmniej przez kilka minut na każdą godzinę pracy.
  • Siedząc nie garb się, nie pochylaj głowy albo całego tułowia do przodu. Nie osuwaj się bezwładnie na krześle.
  • Oparcie fotela ustaw tak, by łopatki i odcinek lędźwiowy do niego przylegały. Jeśli fotel nie jest wyprofilowany to użyj poduszki/wałka lędźwiowego. Wysokość fotela powinna być taka, by nie uciskała ud a stopy powinny być całe oparte na podłodze.
  • Nie siedź w skręconej pozycji, ustaw monitor na wprost siebie w odpowiedniej odległości od twarzy, z jego górną krawędzią na wysokości oczu.
  • Nie zakładaj nogi na nogę, jest to niezdrowe dla stawu biodrowego i okolicznych mięśni.
  • Pisząc na klawiaturze nie trzymaj rąk zawieszonych w powietrzu, używaj podkładek żelowych.
  • I najważniejsze- po pracy ruszaj się! Nie musisz biegać, chodzić na basen czy siłownię. Wystarczy, że wyjdziesz na świeże powietrze, pospacerujesz. To już przyniesie dobre efekty.

Tabletki nie wystarczą.

Ból pleców jest prawdziwą plagą, chorobą cywilizacyjną naszych czasów. Ze statystyk wynika, że ponad 80% ludzi w przedziale wiekowym 20-30 lat miewa sporadyczne bóle kręgosłupa. Nie daj się zwieść. Nie ma żadnej tabletki czy zastrzyku, który trwale zlikwiduje ból pleców. Mogą one jedynie zahamować objawy ale nie poradzą sobie z przyczyną. Nie przeczekuj bólu. Może i któregoś dnia zniknie ale w końcu znowu wróci, tym razem ze zdwojoną mocą. Jeśli czujesz, że masz problem to odwiedź mnie w moim gabinecie. Pomogę doraźnie, pokażę i wytłumaczę wszystko po kolei. Im wcześniej zaczniesz działać tym lepiej dla Ciebie.

STOMED I Naklo, ul. Pocztowa 17 I tel. 52 385 38 41

Materiał reklamowy / Artykuł sponsorowany: Jan Karczewski, fizjoterapeuta

Czytaj również

udostępnij na FB
0

Chodź, pomaluj swój świat… na zielono. Apetyczne przepisy na Dzień Szpinaku

Świętować można z różnych okazji. Boże Narodzenie jednoznacznie kojarzy się z #czerwonym barszczem i zupą grzybową, a Wielkanoc to świetny pretekst do zajadania się żurem i jajkami na tysiąc sposobów. Kalendarz jest jednak wypełniony wieloma innymi, smakowitymi datami. Wiedzieliście, że 26 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Szpinaku? Najwyższa pora dać temu liściastemu specjałowi zielone światło w kuchni!

(czytaj więcej)
0

Co robić z dziećmi w domu? Wspólnie pieczmy słodkości!

Co robić z dzieciakami, które więcej czasu spędzają w domu? Istnieje wiele pomysłów na to, #jak w prosty i przyjemny sposób zorganizować czas, angażując także najmłodszych. Jedną z przyjemniejszych aktywności, która pozwoli nam na działanie zespołowe, jest wspólne pieczenie słodkości – a efekty, och, będą pyszne! Oto garść inspiracji na proste w przygotowaniu i smaczne wypieki, które możemy przyrządzić wspólnie z najmłodszymi.

(czytaj więcej)
0

Wywiad z Alicją Jeromin. „Sport musiał zejść na drugi plan”

Dla Alicji Jeromin, siedmiokrotnej medalistki igrzysk paraolimpijskich w lekkoatletyce, #igrzyska w Tokio miały być ukoronowaniem pięknej sportowej kariery. Przełożenie imprezy na 2021 rok pokrzyżowało jej plany przygotowawcze, ale biegaczka podchodzi do decyzji organizatorów ze zrozumieniem. – Czekam z niecierpliwością na te przełożone igrzyska, ponieważ prawdopodobnie będą moimi ostatnimi, już piątymi z kolei, więc chciałabym jak najlepiej się w nich zaprezentować. Zamierzam być do nich przygotowana „na maksa” – zapowiada.

(czytaj więcej)
0

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Lepsza odporność dzięki zdrowym produktom

Sezon na infekcje to czas, kiedy bardziej niż zazwyczaj powinniśmy zadbać o siebie i najbliższych#. Widoczne za oknem słońce oraz malownicza wiosenna aura często usypia naszą czujność w obliczu czyhających chorób. W tym szczególnym czasie warto więc naturalnie wzmocnić odporność i skutecznie zmniejszyć ryzyko infekcji m.in. poprzez odpowiednią dietę.

(czytaj więcej)